sobota, 24 sierpnia 2013

OLEJE - podział olejów - dokładna zawartość procentowa wszystkich kwasów tłuszczowych cz. I

Hej hej Kobietki :)
Przez ostatnich kilka dni szykowałam dla Was coś extra - do tej pory stworzyłam taki ogólny podział olejów, podzielonych wg. zawartości kwasów tłuszczowych, były takie z przewagą omega 9, omega 6, omega 3 i kwasów nasyconych. Podział jest TUTAJ.

Dzisiaj podział olejów z DOKŁADNĄ zawartością procentową wszystkich kwasów tłuszczowych w olejach. Pewnie nie każda z Was wiedziała, że taki np. olej awokado, oprócz przewagi kwasów omega 9, ma też aż 20% kwasów nasyconych, czyli taki olej może np. delikatniej lub mocniej puszyć włosy wysokoporowate. Podobnie sytuacja wygląda z oliwą z oliwek.

Teraz taki mały apel do Was: bardzo napracowałam się nad tą tabelką, szukałam informacji zarówno na polskich stronach z półproduktami, jak i zagranicznych i bardzo bym prosiła o niekopiowanie jej bez mojej zgody, gdyż to moja własność, prawa autorskie w końcu do czegoś zobowiązują ;)


No i tabelka, dzisiaj oleje z przewagą omega 9, w następnym poście te z przewagą omega 6 oraz 3 :) Zapraszam, filiżanka kawy lub herbaty do łapki i skupmy się. Zdjęcie można powiększyć :) Wartości pewnie mogą się delikatnie różnić, zależnie od źródła oleju. Korzystałam głównie z: mazidłaZSKEcoSpa, Ol'Vita, Biooil.




Trochę mojego tłumaczenia:
Osobiście bardzo lubię wiele olejów z przewagą kwasów tłuszczowych omega 9 i omega 6. Zajmijmy się dziś omega 9. Bardzo służył mi orzech laskowy, pestki śliwki, moreli i brzoskwini oraz słodkie migdały. No to postanowiłam spróbować oleju awokado, makadamii, arganowego, oliwy z oliwek i rokitnika. Czemu te oleje się nie sprawdziły na moich włosach? Chyba mamy rozwiązanie:

Awokado - jak widzimy, ma sporo omega9, trochę omega6, ale za to ma też aż 20% zawartości kwasów nasyconych, z którymi to moje włosy się nie lubią. Nie było aż tak wielkiego puchu, jak w przypadku praktycznie czysto nasyconych olei typu kokos czy masło shea, ale mniejszy i średni puch przy częstym stosowaniu był. Ma też ciekawy kwas tłuszczowy palmito-oleinowy, ponoć jakieś omega 7 ;)

Nie słyszałam o omega 7 wcześniej, ale ma go zarówno awokado (ma też nasycone), jak i w większej ilości olej makadamia, który też nie zdał u mnie egzaminu, może więc też się z nim nie lubię?

Olej arganowy - podobnie jak w przypadku awokado, ma aż 1/5 kwasów tłuszczowych nasyconych, które lekko mnie puszą i sprawiają, że włosy są za lekkie. Co dziwne, całkiem dobrze toleruję ten olej w maskach i odżywkach do włosów :)

Analogiczna sytuacja w przypadku oliwy z oliwek (ma również kwasy nasycone), mają całkiem podobny skład do awokado i oleju arganowego. Oliwy moje włosy nie lubią, są po niej takie matowe, spuszone i bez blasku. Toleruję za to oliwę w niektórych maskach i odżywkach do włosów.

Skusiłam się także na olej z rokitnika, chociaż efekt taki, jak się spodziewałam - puch, puszek, okruszek :)  Olej ten ma aż 30% kwasów nasyconych oraz tajemnicze omega 7 w ilości 20%.

Wystrzegam się zatem teraz olejów zaznaczonych w tabelce na czerwono. Za to chętnie wypróbuję całej reszty zaznaczonej na fioletowo, powinny całkiem przyjemnie się sprawdzić :)

A po co zrobiłam taki dokładny podział? Ktoś może zacząć np. jak ja od orzecha laskowego i słodkich migdałów, te spiszą się super, to kupi olej awokado. Pomyśli, czemu awokado już tak dobrze nie służy, skoro lubię omega 9? Patrzy w tabelkę i widzi, że awokado ma całkiem sporo kwasów nasyconych, jak i tajemnicze omega 7 i to może z tymi składnikami włosy się nie lubią i ich w przyszłości może ich unikać.

Kolejna część tabelki - KLIK KLIK :)


Mam nadzieję, że tabelka się przyda, ja sama ostatnio bardzo często z niej korzystam, wybieram z niej też oleje dla siostry :) W kolejnym poście tabelka z olejami z przewagą kwasów omega 6 oraz 3.
Całuję :*

38 komentarzy:

  1. połowy tych olejów w ogole nie znam;p;p

    Ciekawy post i na pewno przydatny:) I fajnie, że będzie kontynuacja:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jutro rano kontynuacja, jest więcej olei z omega 6 i 3 :)

      Usuń
  2. napracowałaś się, bardzo przydatne zestawienie i czekam na następne części:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Świetna tabelka!
    Gratuluję pomysłu i super roboty.
    Zapisuję sobie i będę się jej stosować podczas dobierania odpowiedniego oleju :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że uda się teraz dobrać same dobroci dla włosków :)

      Usuń
  4. O rany, niesamowite! Już widzę, co będzie moim drogowskazem w najbliższych miesiącach :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Królowa Olei :)

    mnie zawsze intrygowało co z tym łopianowym?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń
    2. :*
      Oj nie wiem kochana, jak z łopianem, nie ma tu też kilku olejów, typu z nasion pomidora czy z pietruszki, bo już o takich słyszałam. Jak tylko znajdę informację, uzupełnię tabelkę :)

      Usuń
    3. Będzie miał taką zawartość jak olej bazowy. Jak będzie na słonecznikowym, to tak jak słonecznikowy przewaga omega-3. Tylko że z reguły piszą na nim tylko "olej roślinny", i zgaduj sobie sama jaki ;)

      Usuń
    4. A bo łopian zawsze w medium jakiegoś oleju jest. No żeby Ci jeszcze napisali, w jakim, ale podejrzewam, że pewnie właśnie w najtańszym słonecznikowym. Słonecznik ma z tego co pamiętam omega 6 więcje ;)

      Usuń
  6. Kasia, genialny post ! Kawał świetnej roboty wykonałaś ! Brawa i wielkie dzięki, bo 3/4 rzeczy na nas jednakowo działa :)

    Olej sezamowy miałam (ten z Lidla) i też mnie puszył. Jutro spróbuje po raz kolejny podejść do laskowego, może zdziała cuda :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jutro będzie jeszcze większa tabelka :) Dziękuję za miłe słowa ;)

      Usuń
    2. O to świetnie, bo brakuje mi ty lnianego, który mi wybitnie nie służył. Będę wiedziała czego unikać. Czy jest szansa, że zmieści się tu też rokitnikowy? To mój KWC i z nim miałabym w drugą stronę. :)

      Usuń
    3. Znalazłam już skład rokitnikowego i już uzupełniam tabelkę :)

      Usuń
    4. Ma tajemnicze omega 7, może się z nim lubisz ;)

      Usuń
    5. Pięknie dziękuję! To wspaniałe ułatwienie, bo olejów jest mnóstwo, niektóre strasznie drogie, a tak mniejsze prawdopodobieństwo wtopy :) Niby można w kuchni większość wykorzystać, ale to byłyby jedne z najdroższych potraw ever ;)

      Usuń
    6. Ach, właśnie mi się przypomniało, że magiczne omega-7 występują tylko w oleju rokitnikowym, tak gdzieś przynajmniej wyczytałam. Chociaż tutaj może chodzić bardziej o witaminę C? tak czy inaczej bardzo Ci dziękuję.
      W sumie to pomału mogę testować niektóre oleje jeszcze raz, bo zmieniła mi się porowatość włosów... Pomyślimy.

      Usuń
    7. Makadamia też na pewno go ma, przynajmniej wg kilku źródeł, np. wg. ZSK :) A tam chyba piszą prawdę, miejmy nadzieję :D

      Mi też zmniejszyła się porowatość właśnie, trochę mnie przez to lubią delikatnie obciążyć oleje z omega 9, dlatego daję ich maleńko. Omega 6 dalej wielbię :)

      Usuń
    8. Awokado też ma, choć mniej niż makadamia i rokitnik :)

      Usuń
  7. oo bardzo przydatny post ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Świetna tabelka. Na pewno się przyda ;-)

    OdpowiedzUsuń
  9. No to sie napracowałaś :) Ale przynajmniej teraz juz wiem co zamawiac i wiem czemu ta przekleta oliwa nam nie pasuje :P Gratuluje pomyslu no i dzekuje za prace w to wlozona :)

    Królowo Olei dałaś nam drogowskaz :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Napracowałaś się ! :)
    Bardzo przydatne :)

    OdpowiedzUsuń
  11. nasze włosy mają podobne preferencje olejowe :) może nie całkowicie, bo moja liczba przetestowanych olei do Twojej się nie umywa (:P), ale widzę, że o tych, które "mamy za sobą" mamy podobne zdanie :) orzech włoski bardzo mi się spodobał, może w przyszłości zainwestuję w Twój krokosz? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spróbuj krokoszka, u mnie pięknie podbija skręt :)

      Usuń
  12. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  13. Kochana, chylę czoła Twojej wiedzy i tego ogólnego rozeznania, co Twoje włoski lubią ;)
    Ja ze swoimi walczę od dawna i guziczek ^^
    Pozdrawiam^^

    OdpowiedzUsuń
  14. olej arganowy jest świetny, a rokitnikowy można spróbować na cerę

    OdpowiedzUsuń
  15. Oleje nasycone służą moim włosom, olej z orzechów laskowych jest bardzo interesujący na razie, a awokado nie robił z włosami nic :/ muszę dokładnie przeanalizować tę tabelki, bardzo dziękuję! :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Genialna tabelka nie tylko dla dziewczyn zainteresowanych pielęgnacją włosów, ale i skóry. U mnie się świetnie sprawdzają oleje z mniejszą zawartością kwasów nasyconych, a genialnie wręcz wszelkie oleje z pestek :) Moje delikatne włosy kochają szczególnie olej z pestek moreli.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moje włosy również uwielbiają pestki moreli :):)

      Usuń
  17. Kasiu, a olej ryżowy jak się u Ciebie sprawdził??

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję Ci za komentarz :)
Jeśli masz jakieś pytanie - pytaj śmiało, postaram się jak najszybciej odpowiedzieć.
Pamiętaj, że nie toleruję chamstwa i wulgaryzmów ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...